فلوشیپ فوق تخصص درد علم جدیدی است در درمان دردهای مزمن و صعب العلاج می باشد .

این تخصص شاخه ای از علم طب است که اساس ان مدیریت بیماریهایی است که در ان بیماران دچار دردهای مزمن هستند یعنی دردهایی  که بیش از سه ماه طول می کشد .

درمان دردهای مزمن

درمان دردهای مزمن نیاز به صبوری و وقت میباشد و لذا درمان پلکنی چهار مرحله در نظر گرفته شده است .

مراحل درمان رشته فلوشیپ فوق تخصص درد

مرحله اول درمان های دارویی هدف دار که هدف ان کنترل التهاب و عدم پیشرفت پاتولوژِی ، و رسیدن به سطح نرمال درد و در کنار ان حرکات ورزشی بسیار موثر و هدف دارمی باشد .

مرحله دوم ؛ مجموعه روشهایی است که بدون هیچ وداخله ای در بدن میتواند مشکلات بیماران را کاهش و یا درمان کند تا کیفیت فعالیت و زندگی روزمره بهبود یابد . درمان های پاسیو شامل لیزر پرتون مکنت ، تحریک الکتریکی ، درمان دستی و ….

تمرینات ورزشی درمانی ، ورزش کردن با وسایل مخصوص یا اب درمانی در حیطه  درمان های فعال قرار می گیرد مرحله سوم ، بدون برش و جراحی ، خونریزی و بیهوشی صورت می گیرد . در اقدامات انترنشنال درد با وسایل خاصی شبیه سوزن و کانتر و …. بدون برش جراحی با هدایت دستگاه های رادیولوژی ، سی تی اسکن ، فلوروسکوپ ، سونو گرافی ،اقدامات اینترونشنال درد از جمله راه های کم تهاجمی کنترل دردهای مزمن سرو گردن دردهای کمر و اندام ها … میباشند که به بیهوشی و برش و بستری در بیمارستان احتیاجی ندارد .

مرحله چهارم ، در این مرحله و در صورت عدم حصول نتیجه مطلوب جراحی باز پیشنهاد می شود و در بسیاری از موارد پس از جراحی باز عوارضی نظیر چسبندگی ها ، ارتروزمفاصل پس از جراحی وجود دارد که باز هم نیازمند مراجعه و درمان توسط فلوشیپ درد می باشد .

رشته تخصص اینترنشنال

این رشته حدود ۳۰ سال که در دنیا شکل گرفته و مدت اموزش این رشته فوق تخصص نزدیکه ۲ سال است با پیدایش این رشته افق بسیار روشنی در برطرف شدن دردهای مزمن و بازیابی نعمت زندگی شاداب و پربار به بیماران و دردمندان به وجود امده است .

متخصص درد چه دردی را درمان می کند ؟

مزیت مراجعه به پزشک متخصص درد

پزشک فوق تخصص درد تصمیم بهتشخیص ، کنترل و درمان علتی دارد که درد را ایجاد کرده است .پس از مشخص شدن علت درد برنامه ریزی جهت درمان ان انجام می شود . تفاوت روش انتخابی برای درمان درد در مراجعه بیماران به این کلینیک ها با سایر تخصص ها نحوه ی بررسی درد و تمرکز بر پایه روش های درمانی است تا بیمار تحت جراحی باز قرار نگیرد . در زمینه درمان درد در صورت لزوم از تخصص های دیگر پزشکی کمک گرفته می شود . در واقع درمان صحیح درد مزمن همواره حالت چند جانبه ددارد و استفاده از روش های مختلف موفقیت را افزایش می دهد .

انواع دردهای عضلانی ، اسکلتی به خصوص دردهای مزمن ستون فقرات ، عمل بسته دیسک ، دردهای سرطانی ، دردهای سر وصورت مربوط به اعصاب و دردهایی با منشا سیستم سمپاتیک مانند درد پاهای دیابتی و درد در اندام ها به علت گیرافتادن اعصاب بروز می کند .

کمر درد

علت ایجاد کمر درد می تواند مربوط به استخوان ها ، مفاصل ،  عضلات ، لیگامان ها ، دیسک های بین مهره ای ، ریشه عصبی ؛ پرده های اصراع نخاع و حتا وجود یک بیماری التهابی یا عفونی باشد . تشخیص دقیق علت کمر درد قبل از هر اقدامی می تواند از عوارض انجام یک عمل غیر ضروری جلوگیری می کند .

بیماران سرطانی

درد یکی از مهمترین مسایلی است که سبب ازردگی و تضعیف روحیه بیماران سرطانی می شود . و انگیزه بیماران را جهت ادامه درمان های تجویز شده از بین می برد و نتیجه با روی اوردن به داروهای ضد درد قوی که اغلب مخدرها هستند تبدیل به فردی گوشه گیر با مشکلات گوارشی حرکتی و وابسته به مصرف دارو شوند .اقدامات انجام شده ی بالا در این بیماران می تواند بصورت مهار دایم مسیرهای انتقال دهنده درد در مناطق در گیر یا تعبیه پمپ های دایم زیر پوستی که داروی بسیار کمی را به داخل نخاع می فرستند انجام شود .