3,203
3 دقیقه

ورم مفاصل در کودکان چیست

  1. خانه
  2. مطالب
  3. ورم مفاصل در کودکان چیست
آرتریت بچه ها یا ورم مفاصل در کودکان  

آرتریت بچه ها یا ورم مفاصل در کودکان

این بیماری را قبلاً آرتریت روماتوئید بچه ها juvenile rheumatoid arthritis مینامیدند ولی چون انواع متفاوتی از این بیماری وجود دارد و همه آنها با روماتوئید آرتریت بالغین متفاوتند امروزه بیشتر به آن آرتریت بچه ها Juvenile Arthritis میگویند. این یک بیماری مزمن است. بچه ها خیلی از اوقات از درد مفاصل شکایت دارند که میتواند علل مختلفی داشته باشد ولی اگر مفاصل بچه چیزی حدود شش هفته متورم بماند احتمالاً مبتلا به آرتریت بچه ها شده است.

انواع آرتریت بچه ها:

 سه نوع عمده آرتریت بچه ها وجود دارد

 آرتریت پاسی آرتیکولر Pauciarticular

پاسی آرتیکولر به معنای مفاصل کم است به این معنی که در این آرتریت تعداد کمی از مفاصل مبتلا شده اند. این دسته نیمی از کل موارد آرتریت بچه ها را تشکیل میدهد. این بیماری بیشتر در دختران با سن کمتر از ۸ سال است. در نیمی از این بیماران فقط یک مفصل مبتلا وجود دارد و آن هم معمولاً زانو یا مچ پا است.

به این نوع، مونوآرتیکولر Monoarthicular به معنای تک مفصلی هم میگویند. علائم در آرتریت نوع مونوآرتیکولر معمولاً خفیف است. در مواردی که چند مفصل درگیر میشوند این مفاصل معمولاً زانو، مچ پا و مچ دست هستند. ابتلاء انگشتان دست و پا در این نوع نادر است. یکی از مشکلات این نوع ار آرتریت التهاب چشم است که ممکن است موجب کوری هم بشود. این بیماران باید بطور مرتب زیر نظر متخصص چشم باشند.

آرتریت پلی آرتیکولر Polyarticular

به معنای چند مفصلی است و ۳۰ درصد کل آرتریت بچه ها را تشکیل میدهد. در دختران شایعتر است. در این نوع، درگیری پنج مفصل یا بیشتر را داریم. بیشتر مفاصل کوچک دست و پا گرفتار میشوند. البته درگیری مفاصل بزرگتر هم وجود دارد. تمام مفاصل درگیر شده در یک طرف بدن قرار دارند. در بچه هایی که یک آنتی بادی بخصوص به نام IgM rheumatoid factor RF را در خونشان دارند بیماری شدیدتر است. ( آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که گلبول های سفید بدن برای مبارزه با میکروب ها میسازند ولی در این بیماری این آنتی بادی ها بر علیه خود بدن ساخته میشوند).

آرتریت سیستمیک Systemic

در حدود بیست درصد موارد را شامل میشوند. در این نوع از بیماری علائم درگیری قلب، کبد، طحال ، غدد لنفاوی و پوست هم وجود دارد. بیماران معمولاً تب دارند.

علت آرتریت بچه ها چیست؟

در این بیماران سیستم دفاع ایمنی بدن بر ضد خودش وارد عمل میشود. علت آرتریت بچه ها به درستی شناخته شده نیست. بیماری از والدین به فرزندان به ارث نمیرسد.

فهرست