مهم‌ترین اقدام برای درمان این مشکل، کاهش چند هفته‌ای فعالیت‌های بدنی است. اگر پیاده‌روی سنگین داشتید از انجام آن به مدت سه تا هشت هفته پرهیز کنید تا بافت‌ها التیام یابد. دکتر جوئل پرس، رئیس مرکز توانبخشی ستون فقرات و ورزش موسسه توانبخشی شیکاگو معتقد است از هرگونه فعالیت‌های مربوط به پیاده‌روی که موجب درد و آسیب رساندن به ساق پا می‌شود باید پرهیز کرد. پزشک در برخی مواقع ممکن است برای کاهش تورم و تسکین درد داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا کمپرس سرد تجویز کند.

شین اسپلینت واژه ای است که برای توصیف بسیاری از دردهای قدامی ساق پا ، اما از این واژه برای نامیدن سندرومی موسوم به ( MTSS) Medial Tibial Stress Syndrome استفاده می شود. احساس سفتی یا درد در ساق ممکن است ناشی از بیماری درد ساق (Shin Splint) باشد..

عضلات ناحیه ساق به دلیل چسبندگی به استخوان های تی بیا و فی بولا هنگامی که بیش از اندازه بکار گرفته می شوند به دلیل اعمال کشش زیاد روی استخوان های تی بیا وفی بولا موجب بروز درد در ناحیه ساق می گردند. بدین جهت می توان شین-اسپلینت را نوعی آسیب ناشی از استعمال مفرط هم دانست. درد در قسمت جلویی و داخلی ساقپاست و بعد از فعالیت‌های شدید بدنی و ورزش زیاد به وجود می‌آید. به دنبال فعالیت بدنی زیاد تاندون، عضله و پریوست (پرده نازکی که روی استخوان‌ها وجود دارد) ملتهب

می‌شود و این التهاب موجب درد می‌شود. صافی کف پا یا تغییرات دیگر در قوس کف پا، زمینه را برای بروز این بیماری فراهم می‌کند. ساق پا هنگام ورزش فشاری حدود شش برابر وزن بدن را تحمل می‌کند، بنابراین فعالیت‌های شدید می‌تواند مشکلاتی را برای عضلات و بافت‌های اطراف ایجاد کند و باعث التهاب شود شین اسپیلنت اغلب در ورزش هایی که توام با فعالیت های شدید با تحمل وزن و دویدن است مشاهده می گردد. البته ورزش-های مزبور به تنهایی موجب بروز این عارضه نمیگردد بلکه نیروهای ناگهانی ناشی از برخورد شدید پا با سطح زمین-(Impact Force)، شوک های ناشی از پریدن روی سطوح سخت، تغییر جهت های ناگهانی در حین فعالیت های ورزشی و … در ایجاد عارضه مزبور دخالت دارد. از سوی دیگر، ورزش مفرط نیز موجب خستگی زیاد عضلات و تاندون های ساق پا شده که این امر از توانایی عضلات مذکور برای جذب نیروهای وارده بر ناحیه ساق می کاهد.

علل درد ساق پا:

افزایش فشار داخل فضای عضلات.التهاب پرده ضریع یا پریوست- فتق عضلات از کمپارتمانت های ساق – ضعف عضلات قدامی ساق  – ایمبالانس عضلانی بین عضلات پلانتارفلکسور و دورسی فلکسور مچ پا کوتاهی عضلات خلف ساق و تاندون آشیل شین اسپیلنت معمولا برحسب گرفتاری عضلات اطراف استخوان تی بیا به دو نوع تقسیم می شود:

۱- شین اسپیلنت قدامی خارجی

۲- شین اسپلینت خلفی داخلی

بهترین روش درمانی در مراحل نخست توان بخشی و فیزیوتراپی شین اسپیلنت، دادن استراحت و حذف کلیه فعلیت های ورزشی که به منطقه درگیر نیرو وارد می کنند.اهداف توان بخشی در درمان شین اسپیلنت شامل موارد زیر است:

در مرحله اول توان بخشی، هدف اصلی کنترل درد و التهاب است

سرما درمانی یا Cold Thrapy یکی از روش های مناسب برای کنترل اعلائم بیمار است که توصیه می شود یکی دیگر از روش های مناسب برای دادن استراحت به ناحیه ساق استفاده از تکنیک Taping است

استفاده از مدالیته های مختلف فیزیکی نظیر گرماهای سطحی، اولتراسوند، تحریکات الکترکی