اسپوندیلیت آنکیلوزانت

2. مطالب
  3. اسپوندیلیت آنکیلوزانت
شکستگی ستون فقرات

اسپوندیلیت مهره ها یک بیماری التهابی می باشد که بر مفاصل ستون فقرات شما تاثیرگذار است. در حقیقت اسپوندیلیت به معنای التهاب ستون فقرات است.

در این بیماری، کلسیم در جایی که عضلات به مهره ها متصل شده اند رسوب کرده و این امر از میزان انعطاف پذیری کمر شما می کاهد در نتیجه استخوان های متعلق به ستون فقرات ممکن است به هم نزدیک شوند و حالت جوش خوردگی در مهره ها و دیسک ایجاد شود. این پدیده انکیلوزین Ankylosis)) نامیده می شود.

اسپلوندیلیت آنکیلوزانت بین افراد مختلف متفاوت است – علائم شما ممکن است آنقدر خفیف باشد که تقریبا وضعیت خود را فراموش کنید، اما اگر علائم بسیار وخیم باشد می تواند تاثیر بزرگی بر کیفیت زندگی شما بگذارد.

اسپوندیلیت آنکیلوزانت جز دسته بیماری های تحت عنوان اسپوندیلوآرتروپاتی می باشد که دارای تظاهرات بالینی و آزمایشگاهی مشابهی می باشند. سپوندیلوآرتروپاتی در واقع سر دسته این بیماری ها می باشد.

در مرحله ی اول، اسپوندلیت مهره ها ممکن است بصورت زیر تظاهر نماید.

کوفتگی عضلات و خشکی در مهره کمر

احساس درد در نشیمنگاه و بعضی اوقات در پشت ران ( مانند بیماری سیاتیک) ممکن است اولین آگاهی شما از علائم بعد از درد و فشار سخت عضلانی باشد، درنتیجه اغلب موارد موجود با کمر دردهای معمولی اشتباه گرفته می شود.

احساس درد ممکن است در گردن، شانه ها، نشیمنگاه و رانهای شما باشد. همچنین برخی افراد درد ،کوفتگی عضلات و تورم در زانوها و قوزک پا دارند، یا در مفاصل کوچک دستها و پاهایشان احساس درد می کنند. برای بعضی افراد، مخصوصا کودکان، اولین نشانه ممکن است احساس درد در نشیمنگاه یا پاهایشان باشد تا کمر آنها.

دیگر علائم که ممکن است در این بیماران وجود داشته باشد عبارت است از:

التهاب در استخوان پاشنه ی پا، که ایستادن بر روی سطوح سخت را برای شما ناخوشایند می کنداین حالت بدنبال استراحت تشدید می شود.

التهاب در پایین لگن موجب ناراحت کردن نشستن برای شما می شود.

درد و تورم در انگشتان یا شست پا – زمانی که کل انگشت ورم کرده باشد با عنوان تورم انگشتان که در این حالت انگشت شکل سوسیسی به خود می گیرد شناخته شده می باشد.

احساس درد قفسه ی سینه یا در وضعیتی که ستون فقرات شما متمایل به جلو و عقب شود که نفس عمیق کشیدن را برایتان سخت می کند.

التهاب چشم اگر درد و قرمزی در چشمانتان ایجاد شد بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

خستگی همراه با فعالیت کردن در چنین شرایطی به وجود می آید، کم خونی یا بعضی اوقات افسردگی و احساس نا امیدی و ناکامی مرتبط با وضعیت بیماری است.

مردان ۲ تا ۳ برابر بیشتر نسبت به زنان مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزانت می شوند و سن تقریبی شروع این بیماری ۲۰ یا ۳۰ سال است.

ژن به ارث رسیده از والدینتان امکان ابتلا به این بیماری را در شما افزایش می دهد، ولی این وضعیت به طور مستقیم در رخ دادن این بیماری نقشی ندارد. اسپوندیلیت آنکیلوزانت مسری نیست در نتیجه نمی توانید آن را از شخص دیگری بگیرید.

اکثر افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزانت ژنی به نام HLA-B27 را دارند که با آزمایش خون قابل شناسایی است، ولی داشتن این ژن به معنای ابتلای شما به بیماری مذکور نیست . حتی اگر در خانواده ای یک نفر اسپوندیلیت آنکیلوزانتداشته باشد، خواهر یا برادری وی ممکن است ژن HLA-B27 را دارا باشند و هرگز دچار این بیماری نشوند.

علت اکثر کمر دردها اسپوندیلیت آنکیلوزانت نیست. اگرچه علائم این بیماری در مراحل اولیه بسیار شبیه به بیشتر کمر دردهای معمولی است. به دلیل همین مسئله مقداری زمان برای تشخیص این بیماری برده می شود و حتی ممکن است این بیماری در ابتدا به درستی تشخیص داده نشود.

چه آزمایشاتی وجود دارد؟

آزمایش خون می تواند التهاب در بدن شما را نشان دهد. احتمال دارد به یکی یا هر دوی این آزمایشها احتیاج داشته باشید:

C –reactive protein (CRP)

Erythrocyte sedimentation rate (ESR)

دیگر آزمایشات مانند داشتن یا عدم داشتن ژن HLA-B27 کمک موثری به تشخیص می نماید. برای اکثر افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزانت آزمایش HLA-B27 مثبت است، اما بعضی از این افراد در حالی که آزمایش آنها مثبت است مبتلا به این عارضه نمی باشند. آزمایش مثبت احتمال وجود اسپوندیلیت آنکیلوزانترا در افراد با کمر درد مطرح می کند اما تشخیص آن را تائید نمی کند.

بعضی اوقات انجام رادیوگرافی ستون مهره ها و لگن به تائید این تشخیص کمک می کند، اگر چه این تست عموما موردی غیرعادی را در مراحل اولیه نشان نمی دهد.

اگر این عارضه پیشرفت کند وجود حالت استخوانی بین مهره ها با عسکبرداری قابل رویت خواهد بود.