2,345
3 دقیقه

سندرم درد میوفاسیال چیست؟

  1. خانه
  2. سندرم
  3. سندرم درد میوفاسیال چیست؟
سندرم درد میوفاسیال ( Myofascial pain syndrome)

سندرم درد میوفاسیال (به انگلیسی: Myofascial pain syndrome) عبارت است ازدرد مزمن ماهیچه‌ای که در ارتباط با نقاط ماشه‌ای است.

نقاط ماشه‌ای میوفاسیال، نواحی حساسی هستند که ممکن است در اثر آسیب‌های ماهیچه‌ای، فعالیت‌های بیش از اندازه و انقباض‌های پیوسته یا طولانی مدت ایجاد گردند.

در ابتدا درد در همان محل گزارش می‌شود، ولی ممکن است باعث درد ارجاعی گردد. در این سندرم، یک ماهیچه یا گروهی از ماهیچه‌ها درگیر می‌شوند، ولی در فیبرومیالژی بسیاری ازگروه‌های ماهیچه‌ای در نواحی مختلف بدن دچار مشکل می‌گردند.

اگرچه درد میوفاسیال و  یبرومیالژی یک اختلال سایکوسوماتیک محسوب نمی‌شود، اما اضطراب و فشارهای ذهنی در تشدید علایم موثر هستند.

درد میوفاسیال در نقاط خاصی از بدن رخ می دهد ولی چون هر ماهیچه و یا فاسیایی می تواند مبتلا شود، منجر به علائم مختلفی در نقاط مختلف بدن شود.

در این حالت درد عضله مداوم و عمیق است و بسته به موقعیت، میزان درد می تواند از احساس ناراحتی خفیف تا درد بسیار شدید و “رعدوبرق” مانند باشد.

ممکن است نقاط گره مانندی در زیر پوست مشاهده و یا احساس شود و درد به خودی خود و یا حتی با اقداماتی مانند استفاده از یخ، گرما و استراحت برطرف نمی‌شود.

 ارتباط سندرم درد فاسیال با فیبرومیالژیا

برخی از علائم سندرم درد فاسیال با فیبرومیالژی مشابه است مانند تحریک پذیری یا حساسیت فوق العاده. بیمار ممکن است به هر دو بیماری مبتلا باشد. در فیبرومیالژی درد مزمن و تحریک پذیری در سطح وسیعی از بدن مشاهده می شود ولی در سندرم میوفاسیال ممکن است در در نقاط مختلفی احساس شود ولی این نقاط محدود به نقاط ماشه ای و درد ارجاعی می باشد.

علت دقیق سندرم درد میوفاسیال مشخص نیست. بعضی از بیماریهای سیستمیک مانند بیماری بافت همبند می تواند باعث سندرم میوفاسیال شود.

وضعیت نامناسب بدن درهنگام نشستن و ایستادن و ناراحتی های روانی می تواند باعث تحریک تشدید سندرم میوفاسیال شود.

فهرست