بوتاکس (توکسین کلستریدیوم بوتولینوم):
بوتاکس با اثر بر محل اتصال عصب به عضله (سیناپس) و جلوگیری از عبور پیغام عصبی به عضله باعث از کارافتادن بخشی از عضله مورد درمان میشود .این ویژگی  کاربرد وسیع این دارو در زمینه های مختلف را بدنبال داشته. از جمله در درمان چین و چوروک های صورت و کاربرد زیبایی بوسیله از کار انداختن عضلات بوجود اورنده چین وچوروک.
اما انچه در این مرکز انجام میشود بکارگیری این دارو در درمان بیماریهای مختلف میباشد، از جمله:
–    سردرد های میگرنی:
بخش عمده درد ناشی از میگرن بدنبال اسپاسم عضلات مختلف اطراف کاسه سر رخ میدهد که با تزریق بوتاکس در عضلات مسیول این اسپاسم های شدید کنترل شده و درمان سردرد را بدنبال خواهد داشت.البته باید توجه داشت که طول اثر بوتاکس محدود میباشد و ممکن است پس از سه تا شش ماه نیاز به تکرار تزریق داشته باشیم.

–    اسپاستیسیتی های ناشی از سکته (CVA)یا اسیب های مغزی(TBI):
درمان انقباض مداوم عضلات (spasticity)در اندامها بدنبال بیماریهای مذکور که موجب بروز وضعیت های ناهنجار در ظاهر و عملکرد انها میشود .

–    فلج مغزی (cerebral palsy):
بدنبال اسیب مغزی(با شدت و ضعف مختلف) در دوره جنینی یا بدو تولد ممکن است در مراحل بعدی زندگی در بخشهای مختلف بدن شاهد بروز اسپاستیسیتی باشیم (بسته به ناحیه اسیب دیده و وسعت ان در مغز ) که میتوانیم با استفاده از بوتاکس ان را کنترل نماییم.

–    دیستونی گردنی (cervical dystonia):
وضعیت های ناهنجار گردنی که بدنبال بروز اسپاستیسیتی در عضلات مختلف گردن رخ میدهد.
علت این پدیده همچنان ناشناخته است.
با استفاده از تزریق بوتاکس در عضلات مسیول میتوانیم به درمان این بیماری کمک کنیم.