در برخی از بیماران که دیسک بیرون زده دارند، درمان های غیر جراحی پاسخ خوبی می دهد، به همین دلیل این بیماران نیاز به جراحی ندارند. اما در برخی بیماران با توجه به شدت بیماری، جراحی باز و یا جراحی بسته دیسک کمر توصیه می شود.

خیلی از عمل های جراحی می توانند با کمک تکنیک هایی که کمترین میزان تهاجم را دارند (به معنای کمترین برش در بدن) انجام شوند. در نتیجه ی این تکنیک ها جراحی با کمترین برش، کمترین زمان بستری در بیمارستان، درد بعد از جراحی و بهبودی سریع انجام می شود که به این نوع جراحی های عمل بسته یا جراحی بسته دیسک کمر گفته می شود.

چگونگی انجام جراحی بسته دیسک کمر

یکی از درمان های درد کمر و مشکلات دیسکی و تنگی کانال نخاعی عمل بسته دیسک کمر (لیزر دیسک کمر) است. روند این عمل به این صورت است که پزشک پس از اِعمال بی حسی موضعی ، تحت دستگاه “سی آرم” سوزن بلندی وارد کمر فرد میکند.

سوزن به داخل هسته ی دیسک‌ِ مورد نظر می رود و سپس با وارد کردن فیبرِ لیزر به داخل سوزن ، شروع به سوزاندن قسمتِ میانی و داخلی دیسک بیرون زده و دیسکی که به ریشه ی عصب فشار وارد میکند و تنگی کانال نخاعی ایجاد کرده، میکند.

در نتیجه فشار از روی ریشه ی عصبی برداشته شده و دردِ کمر، بی حسی و گز گز و علائم آزاردهنده ی تنگی کانال نخاعی یا پارگی دیسکِ فرد به طور چشمگیری کاهش پیدا میکند.

شایع ترین جراحی برای دیسک بیرون زده، برداشتن دیسک (دیسککتومی) است که با برداشتن دیسک بیرون زده که سبب ایجاد فشار زیاد روی ریشه ی عصب یا طناب نخاعی شده، انجام می شود . در طی این عمل جراحی، قسمتی یا تمام قسمت های دیسک بین مهره ای آسیبب دیده از بدن خارج می شود.  برای انجام جراحی بسته دیسک کمر از بیحسی ناحیه ای استفاده می کنند.

پزشک با کمک اشعه ی ایکس (X) حرکت وسیله را در هنگام جراحی مدیریت می کند. جراح با روش های زیر می تواند دیسک را از بین ببرد:

• برش و خارج کردن آن
  • مکش و ساکشن مرکز دیسک
  • استفاده از لیزر برای سوختن قسمت تخریب شده دیسک

اگر مشکل در گردن باشد، معمولا عمل جراحی از جلوی بدن انجام می شود که به آن دیسککتومی قدامی می گویند. بعضی اوقات جراح برای دیسک و عصب آن با برش قسمتی از مهره، فضای بیشتری را به وجود خواهد آورد که به این عمل لامینکتومی می گویند.

اخیرا، جراحان عمل برداشتن دیسک را به وسیله ی تکنیک های مختلف با کمترین تهاجم انجام می دهند. در این تکنیک ها، جراح عمل جراحی را از طریق یک برش بسیار کوچک، یا از طریق یک لوله که به او اجازه ی وارد کردن یک دوربین مخصوص و ظریف و دیگر وسایل جراحی را خواهد داد، انجام می دهد. بعضی اوقات دیسک را با یک دیسک مصنوعی جایگزین می کنند، گرچه این کار در گردن شایع تر از کمر و پشت است.

درصد موفقیت لیزر دیسک کمر

“زمان‌ کوتاه عمل” و “عدم‌نیاز به بیهوشی کامل” از فواید عمل بسته ی دیسک با لیزر است حتی بعد از عمل‌نیز بلافاصله نهایت یک ساعت بعد بیمار ترخیص میشود و نیاز به ویلچر همندارد ، یعنی به طور خلاصه حدود یک ساعت بعد از پایان این عمل مریض با پای خود از اتاق عمل‌به خانه ترخیص می شود.

در کل درصد موفقیت این عمل بالا است، در یک مطالعه ی گسترده مشخص شد به صورت کلی ۸۴% افرادی که این عمل را انجام داده بودند نتیجه ی عالی یا خوبی دریافت کردند.

همچنین وقتی با درمان های غیرجراحی مقایسه می شود به برخی مزایای جراحی اشاره می شود، هرچند در بعضی موارد تفاوت درمان ها در طول زمان کاهش می یابد. در یک مطالعه ی مهم نشان داده شده کسانی که دیسک بیرون زده ی کمری آن ها جراحی شده، برای بیشتر از دو سال بهبود بهتری در علائمشان در مقایسه با افرادی که جراحی نکرده اند مشاهده شده است.

قبل از جراحی بسته دیسک کمر

جراحی بسته دیسک کمر باید همیشه جدی گرفته شود. از این رو ایده ی خوبی است که تا حد ممکن در بهترین شرایط جسمانی باشید. در اینجا به نکات مفیدی اشاره خواهیم کرد:

به خوبی غذا بخورید

تغذیه ی خوب کلید حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن است. تغذیه ی مناسب داشته باشید و یک هفته قبل از جراحی از مکمل های ویتامین استفاده کنید. این کار میتواند خطر عفونت بعد از جراحی را کاهش دهد.

رو فرم بودن

عضلات ضعیف و قدرت قلبی عروقی کم، بهبودی بعد از جراحی را سخت تر می کند. با جراحتان صحبت کنید که چگونه برنامه ی ورزشی خود را شروع کنید. اگر شما قبلا منظم ورزش می کردید، مطمئن شوید که پزشکتان ورزش معمول شما را تایید می کند و بعد از آن انجامش را ادامه دهید.

کاهش وزن

اگر شما اضافه وزن دارید، فکر خوبی است که قبل از جراحی وزن خود را کاهش دهید. چرا؟ زیرا وزن بالای بدن می تواند روی ستون فقرات فشار ایجاد کرده و التیام بعد از عمل را کند کند، حتی می تواند درد بعد از عمل را افزایش دهد. اگر نیاز است که قبل از عمل جراحی بیشتر از ۱۱ کیلوگرم وزن از دست دهید، از پزشکتان راجع به روش درست از دست دادن این اضافه وزن ناخواسته سوال کنید.

سیگار نکشید

اگر شما سیگاری هستید، ممکن است ترک سیگار آخرین چیزی باشد که بخواهید انجام دهید! هرچند، این کار قدم خیلی مهمی برای کمک به اطمینان از موفقیت جراحی است. ترک کردن سیگار حداقل یک ماه قبل از جراحی باعث کاهش خطر ایجاد عوارض جانبی جدی مانند مشکل در بیحسی و پنومونی بعد از عمل می شود. در نهایت بیماری که سیگارش را ترک کند، احتمال موفقیت جراحی ستون فقرات در او بیشتر است. اگر فکر می کنید ترک کردن برای شما مشکل است، با پزشک خود درباره ترک سیگار صحبت کنید.

بعد از جراحی بسته دیسک کمر چه انتظاری داشته باشیم؟

بعد از جراحی، شما تشویق خواهید شد که تا جای ممکن و بعد از تمام شدن بیحسی از تخت خود خارج شده و راه بروید. شما میتوانید در طی بهبودی برای کنترل درد از داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده استفاده کنید. شما می توانید به آرامی شروع به ورزش و دیگر فعالیت ها کنید.

موارد دیگری که باید در مورد آن ها فکر کنید در زیر مطرح می شوند:

ممکن است ابتدا در نشستن راحت نباشید. برای خیلی از افراد نشستن بیش از ۲۰ یا ۱۵ دقیقه ممنوع میشود. در هفته های اول تا جایی که میتوانید راه بروید. بلند شدن و راه رفتن در اطراف به کاهش خطر به وجود آمدن بافت اسکار کمک میکند.

خیلی از افراد به زودی بعد از جراحی میتوانند به شغل خود برگشته و فعالیت های روزانه ی خود را انجام دهند. در خیلی از بیماران، پزشک یک برنامه ی توانبخشی که میتواند شامل فیزیوتراپی و ورزش های خانگی باشید را تجویز میکند.

اگر در یک اداره کار می کنید، ممکن است بعد از ۲ تا ۴ هفته به شغل خود بازگردید. اگر شغل شما نیازمند فعالیت های جسمانی است (مانند بلند کردن اجسام یا کار با ماشین آلات سنگین) ممکن است بعد از ۴ تا ۶ هفته بعد از جراحی به شغل خود بازگردید.

علت ارجح بودن عمل بسته با لیزر نسبت به عمل جراحی باز

۱٫ حداقل خونریزی
۲٫ عمل‌نیاز به بیهوشی
۳٫ زمان خیلی کوتاه عمل (حدود پانزده دقیقه)
۴٫ عدم‌نیاز به بستری بعد از عمل
۵٫ جوابدهی نزدیک به ۷۰-۸۰%
۶٫ پاسخ به درمان سریع تر از عمل باز

عوارض احتمالی لیزر دیسک کمر

مانند هر جراحی نخاعی دیگر، چند خطر و عارضه ی مرتبط با جراحی بسته دیسک کمر وجود دارد.

پارگی دورا (نشت مایع مغزی نخاعی) در حدود ۱ تا ۷ درصد جراحی های دیسککتومی ایجاد میشود. این نشت باعث تغییر نتیجه ی عمل جراحی نخواهد شد، اما ممکن است به بیمار گفته شود برای یک تا دو روز بعد از عمل جراحی فقط استرحت کند و دراز بکشد تا اجازه دهد محل نشت مایع بسته شود.

بقیه خطرات و عوارض شامل موراد زیر میشوند:

• بی اختیاری ادرار یا مدفوع
  • امکان تجمع مایع در ریه که باعث پنومونی میشود.
  • ترومبوز عروق عمقی، زمانی ایجاد میشود که لخته ای در پاها ایجاد شود.
  • ادامه درد بعد از جراحی

در آخر باید گفت ممکن است تصور کنید صدمه به کمر باعث اتمام فعالیت های زندگی شما می شود. دوباره فکر کنید! بیرون زدگی دیسک دلیلی برای لذت نبردن از زندگی نیست. با مراقبت و درمان های پزشکی، شما میتوانید دوباره سلامتی خود را بدست بیاورید.