1,384
3 دقیقه

علائم و تشخیص آرتروز ستون فقرات گردنی

آرتروز ستون فقرات گردنی (اسپوندیلوز گردنی) یکی از بیماری هایی است که باید به درمان آن توجه کرد. معمولا در افرادی که دچار آرتروز ستون فقرات گردنی می شوند، درد از گردن شروع شده و گاهی تا بازو هم ادامه پیدا می کند. حتی گاهی هنگام مطالعه، رانندگی زیاد یا کار با کامپیوتر درد از ناحیه گردن شروع شده و تا نوک انگشتان ادامه می یابد.

اغلب بیماران با درد و محدودیت حرکتی ناحیه گردن مراجعه می کنند .بسته به محل فشار ، ممکن است علائم محدود به اندام فوقانی باشند ( بی حسی ، دردتیر کشنده به شانه یا دست و خصوصا پشت سر و کاهش قدرت عضلانی ) ، یا اندام تحتانی را درگیر کنند ( سفتی و اختلال در قدرت عضلانی پاها ، اختلالات حسی ، بی اختیاری یا احتباس ادرار و مدفوع و بعضا علائم در هر چهار اندام مشاهده می شوند .

برخی از سر دردها خصوصا سردردهای نیز کشنده از پشت سر که با حرکات یا برخی وضعیت های خاص پدید می ایند ، درد بین دو کتف و درد شانه ها نیز از جمله علائمی هستند که میتوانند در اثر اسپوندیلوز مشاهده شوند و متأسفانه پاسخ کمتری به درمان می دهند.

گردن، گذرگاه عصب ‌های حسی بسیار مهم است که به سر و صورت ختم می ‌شوند. ستون فقرات در گردن شامل ۷ مهره است که قابل حرکت هستند و این امکان را به ما می‌ دهند که گردن خود را به اطراف بگردانیم.

. در رادیوگرافی مهره های گردنی دیده میشود که فاصله بین مهره ها کاهش یافته است. استخوان های اضافه یا استئوفیت ها در لبه های مهره ها دیده میشوند. این تغییرات در مفاصل پشتی بین مهره ( فاست Facet) هم دیده میشود.

در آرتروز پیشرفته ، انتظار داریم فرد بالای ۶۰ یا ۷۰ سال سن داشته و سابقه شغلی مانند بافندگی، خیاطی، کار با رایانه، حسابداری و… داشته باشد زیرا این نوع مشاغل باعث آرتروز و ساییدگی گردن می‌شوند، به‌خصوص اگر سال‌های طولانی ادامه پیدا کند. آرتروز و ساییدگی ناحیه گردن هم مانند سایر اعضا مثل زانو و مفاصل دیگر حالت رفت‌و‌برگشت دارد. یعنی ممکن است مدتی با وارد شدن بیش از حد فشار به ناحیه گردن مانند مطالعه، نویسندگی و مشاغلی که ذکر شد، درد تشدید شود اما با استراحت و دارودرمانی کاهش می‌یابد.

همچنین درد می‌تواند برای مدتی خاموش و زمانی که فرد فعالیت‌هایش را آغاز می‌کند، دوباره شروع شود،

سعی کنید ورزش‌ها و نرمش‌هایی که برای تقویت عضلات ناحیه گردن، شانه و کتف مفید هستند، یاد بگیرید و آنها را انجام دهید. به همه افرادی که چنین شغل‌هایی دارند، توصیه می‌کنم به مدت طولانی سر جای خود ننشینند و هر ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت از جایشان بلند شوند، یک فعالیت مختصر انجام دهند و با رفع خستگی و انجام ورزش و نرمش، عضلاتشان را تقویت کنند تا دچار دردهای گردن و شانه نشوید

ارتروز گردن  میتواند شامل ،‌محدودیت در حرکات گردن ،‌صدای‌ سایش‌ به‌ هنگام‌ حرکات‌ گردن‌ یا عضلات‌ شانه‌ ،خشکی ، احساس گرفتگی و کوفتگی عضلات اطراف گردن شود .

اگر تغییرات ایجاد شده در اثر آرتروز به تغییر ساختمان دیسک بین مهره ای ، برجسته شدن آن به داخل کانال نخاعی یا سوراخ های بین مهره ای ، پیدایش خارهای استخوانی در لبه مهره ها ( اوستئوفیت ) و حتی تغییر شکل و بهم خوردن انحنای طبیعی منجر شود ممکن است علایم در دست ها به صورت درد ،‌گزگز و خواب رفتن و بی حسی ، کاهش قدرت عضلانی هم به وجود بیاید .

فهرست