تگ: کمر

روش های نوین درمان دیسک و دردهای کمر بدون جراحی در اصفهان

روش های نوین درمان دیسک و دردهای کمر بدون جراحی در اصفهان، نمونه ای از فناوری های جدید در حوزه پزشکی هستند که به یاری بیماران آمده و باعث شده که نیاز به اعمال جراحی برای درمان دیسک کمر تا حدودی از بین برود.

در قدیم، بیشتر افرادی که از دردهای کمر گلایه داشتند و در این ناحیه احساس ناراحتی می کردند، افراد میانسال و سالمند بودند اما امروزه به واسطه سبک زندگی ماشینی، شاهد آن هستیم که حتی افراد زیر ۳۰ سال هم به دردهای کمر دچار می شوند. دلیل آن هم کاملاً مشخص است.

• تحرک کمتر
  • سکون زیاد
  • پشت میز نشینی
  • کار کردن با رایانه در طولانی مدت
  • زندگی کارمندی

همه باعث می شوند که جوانان به تدریج با ضعف عضله روبه‌رو شوند. این می‌تواند انقباضات عضله ها و انعطاف پذیری آنها را به شدت کاهش دهد.

فیلم صحبت های دکتر علیرضا مقتدری در رابطه با روش های نوین درمان دیسک و دردهای کمر بدون جراحی در اصفهان “قسمت اول

آیا می توان گفت که هر کمر درد همان دیسک کمر است؟

پاسخ به این سوال، “خیر” است؛ یک تعبیر وجود دارد؛ بسیاری فکر می‌کنند اگر دچار کمردرد شدند یعنی همان دیسک کمرشان آسیب دیده است.
شاید یکی از دلایل دردهای کمر، ناراحتی هایی باشد که برای دیسک به وجود آمده اما در بسیاری از کمردردها در واقع، به دیسک هیچ ربطی پیدا نمی کند. باید دلایل درد را در قسمت‌های دیگر جستجو کرد.

چرا دیسک کمر در سنین بالاتر آسیب پذیری بیشتری دارد؟

همانند تمام مفاصل بدن که به مرور زمان با افزایش سن دچار خشکی مفصلی می شوند و مواد داخل مفصل و آب داخل آن ها تبخیر می شود، به روند آرتروز نزدیک تر خواهند شد؛ بنابراین دیسک هم به مرور زمان تحت این تغییرات قرار می گیرد؛ آب داخل دیسک ها تبخیر می شود؛ خشکی اتفاق می‌افتد؛ حالت ارتجاعی کاهش پیدا می کند و بنابراین آسیب پذیرتر می شود. دیسک های آسیب پذیر با کوچکترین محرک های محیطی در معرض آسیب قرار می گیرند.

چه زمانی نیاز داریم به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر دردهای ستون مهره ها در مراحل اولیه قابل درمان هستند و این کار تقریباً راحت تر است. اگر زمان بگذرد و فرد به موقع برای درمان اقدام نکند و دیرتر رسیدگی کند، به سختی قابل درمان است و ممکن است حتی درمان قطعی آن غیرممکن شود.
اگر دردهایی که در طول شش هفته که با درمان های اولیه، درمان دارویی، درمان‌های محافظه‌کارانه یا درمان فیزیوتراپی رسیدگی شده اند، کاهش پیدا نکنند، پس نشان دهنده این است که فرد باید اقداماتی روی آن انجام دهد. این یک روش متداول است.

اقدام صحیح برای درمان دردهای کمر و مفاصل چیست؟

اولین مرحله برای درمان دیسک و دردهای کمر بدون جراحی در اصفهان، معاینه دقیق است. دکتر علیرضا مقتدری با فرد صحبت می کند و دستورات تشخیصی را می‌دهد. علت درد باید شناسایی گردد.
فرض می کنیم علت درد، آسیب‌هایی است که به دیسک وارد شده است. یک سری از این آسیب ها فقط و فقط نیاز به عمل جراحی دارند که به سه دسته تقسیم می شوند:

دسته اول: افرادی هستند که درد، همراه با اختلالات ادراری و مدفوعی همراه باشد که این گونه افراد را معمولاً جزو بیماران نیازمند “عمل جراحی اورژانسی” قرار می دهند.

دسته دوم: بیمارانی هستند که ضعف عضلانی و ضعف حرکاتی در اندام های تحتانی دارند. تحلیل عضلانی، افتادگی مچ پا علامت های بی حسی شدید و ناراحتی های گوارشی در این دسته قرار می گیرد و نشان می دهد که حتماً باید بر روی بیمار عمل جراحی انجام گیرد.

دسته سوم: این دسته از بیمارانی که درمان دیسک برای آنها نیاز به عمل جراحی دارد، افرادی هستند که دیسک آنها از مهره اصلی جدا شده است.
اگر دیسک، بریده شده باشد و جدا شده باشد و در داخل حفره ستون مهره ها افتاده باشد، به عمل جراحی نیاز دارد. همچنین اگر میزان بیرون زدگی دیسک خیلی شدید باشد، حتماً باید با عمل جراحی آن را درمان کرد. در این نوع عارضه ها، درمان های مداخله‌ای فایده ای ندارد.

سایر افراد را می‌توان با درمان های غیر تهاجمی که نیاز به برش های باز ندارند، درمان کرد.

فیلم صحبت های دکتر علیرضا مقتدری در رابطه با روش های نوین درمان دیسک و دردهای کمر بدون جراحی در اصفهان “قسمت دوم

سوال مهم این است که آیا این روش های مداخله ای درد را تسکین می‌دهند و آسیب را درمان می‌کنند؟

پاسخ به این سوال، “خیر” است. همانطور که در عمل جراحی، دیسک را خارج می کنند، در روش های مداخله‌ای هم در اکثر موارد، هدف، ترمیم قسمت آسیب دیده است و بخشی از اقدامات هم جنبه درمانی دارد.

لیزر اینترا دیسکال چیست و چطور دیسک را درمان می کند؟

لیزر های اینترا دیسکال یا لیزرهای داخل دیسکی که در کلینیک دکتر علیرضا مقتدری در اصفهان انجام می شود، در اکثر روش های مداخله‌ای می تواند درد را تسکین دهد. سایر روش های مداخله ای برای دردهای کمر شامل لیزر، اوزون درمانی یا دیسکوژل هستند. تمام این روش ها در جایگاه خود کاربرد دارند و بسته به شرایط فرد تجویز می شوند.

روش های کم تهاجمی برای درمان دیسک کمر چیست؟

در این روش، دکتر علیرضا مقتدری به هیچ عنوان درگیر ستون مهره ها نمی شود. روش های کم تهاجمی برای درمان دیسک کمر با استفاده از دستگاه های فلوروسکوپ انجام می گیرد. فلوروسکوپ به معنای اشعه ایکس زنده است. در این روش، با وارد کردن یک سوزن و تابش اشعه، پزشک عمل خود را آغاز می کند. مسیر عبور اشعه در مانیتور دستگاه کاملاً مشخص است. از طریق این دستگاه، دقت روش و بررسی مسیر و تمام قسمت ها در اندازه میلی متری قابل بررسی می باشد.

یکی از مهمترین مزایای این روش کم تهاجمی این است که سوزن های بسیار باریک از قسمت ‌های پهلوی فرد وارد بدن می شود و به سمت حفره دیسک هدایت می گردد.

یکی دیگر از روش های شایع از درمان های کم تهاجمی برای درمان دیسک، لیزرهای داخل دیسکی نام دارد.
در در این روش با یک سوزن که از داخل آن فیبر نوری لیزری رد شده است و درجات مختلفی دارد، آب داخل دیسک را تبخیر می کنند. این شرایط یک خلأ را ایجاد می کند، فشار کم می‌شود و در نتیجه دیسک به سمت داخل کشیده می‌شود. در واقع بیرون زدگی دیسک در اثر کاهش فشار به سمت عقب کشیده می شود.

این روش بهترین و شایع ترین درمان هایی است که در حال انجام است و ۷۰ تا ۸۰ درصد جواب مثبت می‌دهد. اگر این روش خوب انجام شود، نتیجه بخش است.

فیلم صحبت های دکتر علیرضا مقتدری در رابطه با روش های نوین درمان دیسک و دردهای کمر بدون جراحی در اصفهان “قسمت سوم

مزایای دیسکوژل نسبت به سایر روش ها مانند لیزر یا اوزون چیست؟

در روش دیسکوژل که در درمان دیسک و دردهای کمر بدون جراحی در اصفهان استفاده می شود، ارتفاع فضای مفصلی دیسک کاهش پیدا نمی کند و مهره ها در آینده در معرض آسیب قرار نمی گیرند؛ به همین دلیل است که به این روش ایمپلنت های دائمی گفته می شود. دوام روش درمانی دیسکوژل نسبت به سایر روش ها بیشتر است.

در فناوری های جدید، به دیسکوژل، عنصر تنگستن را اضافه می‌کنند و این مزیت را دارد که در روش تشخیصی MRI می تواند محل دیسکوژل را مشخص کند. این در حالی است که ردیابی الکل به تنهایی در MRI امکانپذیر نیست. دیسکوژل یک روش بسیار متداول و پرطرفدار است که هم در ناحیه کمر و هم در ناحیه گردن به کار می رود. این روش در کل دنیا در حال استفاده است و به نام درمان طلایی در میان روش های درمان‌های مداخله‌ای شهرت دارد.

روش اوزون تراپی برای کاهش دردهای کمر و مفصل ها

در روش اوزون تراپی که در درمان دیسک و دردهای کمر بدون جراحی در اصفهان استفاده می شود، یکی از روش های کم تهاجمی است، از گاز اوزون استفاده می شود.
اوزون یک مولکول است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. مولکول اکسیژن شامل دو اتم اکسیژن است که در اثر صاعقه در جو زمین تجزیه می شود. اتم های اکسیژن با هم ترکیب می شوند و اوزون را می سازند. دستگاه هایی که اوزون تولید می کنند، بر همین اساس هستند. اوزون ویژگی‌ها و فواید بسیاری دارد؛ از جمله برای ترمیم زخم ها و ضدعفونی کردن به کار می رود. مزایای اوزون نسبت به سایر روش‌های دیگر درمانی، ارزان تر است. که این روش در مطب دکتر علیرضا مقتدری در اصفهان انجام می شود.

در اوزون تراپی، اوزون را با استفاده از سرنگ از دستگاه می کشند و در روش فلوروسکوپ، داخل دیسک تزریق می کنند.
مکانیسمی که در این روش ایجاد می‌شود این است که آب داخل دیسک را تبخیر می کند، فشار کاهش یافته و بیرون زدگی دیسک ترمیم می شود.

یکی دیگر از ویژگی ها و مزایای از اوزون، ترمیم دیسک ها و تحریک فیبروبلاست ها است. هر دو ویژگی می تواند روند های ترمیمی را هم افزایش دهد. درمان کم تهاجمی با اوزون، تحت بی حسی موضعی در ناحیه کمر انجام می شود. بیمار می تواند یک ساعت پس از عمل از بیمارستان مرخص شود؛ سه روز بعد فعالیت های سبک انجام دهد و یک هفته بعد به فعالیت متداول خود بپردازد.

فیلم صحبت های دکتر علیرضا مقتدری در رابطه با روش های نوین درمان دیسک و دردهای کمر بدون جراحی در اصفهان “قسمت چهارم”

مروری بر دردهای استخوان های دنبالچه

دردهایی که در ناحیه دنبالچه ایجاد می شوند به دو دسته تقسیم بندی می گردند؛ دسته اول، دردهایی هستند که فرد به هنگام نشستن احساس می کند و عامل آن می تواند آسیب‌هایی به استخوان دنبالچه، برخی التهاب ها یا دررفتگی ها باشد. پس پزشک عامل ایجاد درد را از طریق معاینه و روش های تشخیصی شناسایی می کند.

دومین عامل که باعث ایجاد دردهای دنبالچه می شود حالتی است که فرد بعد از نشستن درد را احساس می کند. علت این درد این است که مهره های بالای دنبالچه، یعنی مهره های کمری، آسیب دیدگی دیسک دارند و فرد وقتی به عقب خم می شود و قوس کمر را زیادتر می کند، در واقع دیسک های بالایی را تحریک می‌کند و این درد ها به ناحیه دنبالچه منتقل می شوند.

سخن پایانی

بهترین روش برای کاهش دردهای کمر و گردن، رعایت ارگونومی محیط کار است. صندلی ها و میز کار باید از نظر ابعاد و اندازه در حد استاندارد بوده و فرد، اصول کار را از نظر ساعات کاری روزانه در نظر بگیرد. به طور معمول فرد می‌تواند پس از هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نشستن پشت میز، برخی حرکات اصلاحی را انجام دهد تا این دردها تا حد امکان کاهش یابند.

فیلم صحبت های دکتر علیرضا مقتدری در رابطه با روش های نوین درمان دیسک و دردهای کمر بدون جراحی در اصفهان “قسمت پنجم”

شما می توانید جهت درمان دیسک و دردهای کمر بدون جراحی در اصفهان همین الان با شماره های ۳۲۲۴۰۰۶۸-۰۳۱ و ۰۹۱۳۰۸۵۱۳۷۰ مطب دکتر علیرضا مقتدری تماس بگیرید.