2,798
3 دقیقه

پارگی تاندون دوسر بازو

  1. خانه
  2. مطالب
  3. پارگی تاندون دوسر بازو
فلکشن Flexion

پارگی تاندون عضله دوسر بازویی در محل اتصال به استخوان های ساعد بیشتر در مردان میانسال و در هنگام فعالیت های بدنی شدید مانند بلند کردن وزنه های سنگین ایجاد میشود.

پارگی تاندون عضله دوسر بازویی در پایین آن نادرتر از پارگی تاندون بالایی آن در ناحیه شانه است بطوریکه پارگی در ناحیه آرنج تنها سه درصد کل پارگی های تاندون دوسر بازویی را تشکیل میدهد.

عضله بی سپس یا دوسر بازویی یک عضله دوکی شکل در جلوی بازو است که در بالا به توسط دو تاندون مجزا به استخوان کتف یا اسکاپولا متصل شده و در پایین یک تاندون محکم آن را به توبروزیته استخوان رادیوس در بالای ساعد و نزدیک آرنج میچسباند. انقباض عضله دوسر بازویی موجب دو حرکت مهم میشود که یکی از آنها فلکشن Flexion یا خم شدن مفصل آرنج و دیگری سوپیناسیون Supination یا چرخش ساعد به سمت خارج است.

تاندون عضله دوسر بازویی چگونه پاره میشود:

شایعترین مکانیسم پاره شدن این تاندون در ناحیه آرنج بلند کردن جسم سنگین است. این پارگی بیشتر در مردان میانسال و هنگامی ایجاد میشود که بیمار سعی میکند جسمی بسیار سنگینتر از توانایی خود را در حالیکه آرنج وی خم شده است بلند کند. با پاره شدن تاندون یک صدای ناگهانی در آرنج به گوش رسیده و درد شدیدی در جلوی آرنج احساس میشود.

درد بتدریج کم شده و جلوی آرنج متورم و کبود میگردد. سعی در خم کردن آرنج موجب میشود عضله بصورت یک گردی در بالای آرنج جمع شود. پاره شدن این تاندون موجب کاهش قدرت خم کردن آرنج و چرخش آن به بیرون میشود.

فهرست