هر پای شما از ۲۶ استخوان که در ۳۳ مفصل به یکدیگر متصل شده اند و بیش از ۱۰۰ عضله و تاندون و لیگامان تشکیل شده است. این ساختمان ها به گونه ای به یکدیگر متصل شده اند که کف پا دارای چند قوس باشد. در حین راه رفتن این قوس ها کمک میکنند تا نیروی وزن به درستی در کف و مچ پا توزیع شود. این قوس ها همچنین به کف پا قابلیت انعطافی میدهد تا بتواند در هر سطح ناهمواری و به هر شکلی خود را شکل دهد. گاهی تاندون ها و لیگامان های پا نمیتوانند از استخوان های پا حمایت کافی را به عمل آورند و در این وضعیت قوس کف پا تحت فشار وزن صاف میشود.

صافی کف پا در انواع قابل انعطاف معمولا به علت شل بودن لیگامان های کف پا و بالا بودن قابلیت انعطاف در مفاصل کف پا است.

دیگر علل صافی کف پای قابل انعطاف عبارتند از:

شلی لیگامانی در کل بدن

چرخش کل اندام تحتانی به خارج

انحراف زانو به خارج یا والگوس زانو

وزن زیاد بستری بودن و استراحت به مدت طولانی و ضعیف شدن عضلات کف پا ضعف عضلات در بیماری هایی مانند فلج اطفال (پولیومیلیت)، میلومننگوسل، فلج مغزی و یا دیستروفی عضلانی کف پای صاف به وضعیتی اطلاق میشود که در آن قوسی که در کف پا و بین پاشنه و پنجه وجود دارد کم شده و یا کاملا از بین برود. صافی کف پا در اکثر موارد نرم و قابل انعطاف است. در این موارد وقتی فرد سرپا می ایستد کف پای صاف بوده و وقتی پا را از زمین برمیدارد قوس کف پا ایجاد میشود. گاهی اوقات صافی کف پا غیر قابل انعطاف بوده که به آن صافی کف پای ریجید Rigid flat foot هم میگویند. این بیماری در یک درصد افراد جامعه وجود دارد و معمولا در سنین نوجوانی بروز میکند.

بیماری در نیمی از موارد دو طرفه است.

علت صاف بودن کف پا ار نوع غیر قابل انعطاف چیست؟

در زمان جنینی در ابتدا استخوان های مچ پا به هم متصل هستند ولی بعد از مدتی از هم جدا شده و بصورت استخوان های مستقلی درمیایند. در صورت جدا نشدن این استخوان ها از هم بیمار مادرزادی ایجاد میشود که به آن تارسال کوالیژن یا چسبیده بودن استخوان های مچ پا میگویند. ممکن است استخوان های پاشنه و ناویکولر به هم چسبیده باشند و یا امکان دارد این اتصال در بین استخوان های پاشنه و تالوس باشد. بر اثر اتصال این استخوان ها حرکات بین آنها از بین رفته و در نتیجه صافی کف پا ایجاد میشود. بیماری های دیگر

مانند عمودی بودن استخوان تالوس Vertical talus ، روماتیسم کودکان، شکستگی استئوکندرال مفصل ساب تالار ( زیر تالوس) و یا بیماری های عصبی- عضلانی هم میتوانند علت بروز این بیماری باشند. در این بیماران صافی کف پا با برداشتن پا از زمین همچنان باقی میماند. با بالا آوردن انگشت شست پای بیمار به توسط پزشک قوس کف پا ایجاد نمیشود و با بلند شدن بیمار بر روی پنجه های پا قوس کف پا بوجود نمیاید. پاشنه پای این بیماران به سمت خارج انحراف دارد. حرکات بالا و پایین رفتن مچ پا نرمال است ولی حرکات مچ پا به طرفین بخصوص به سمت داخل محدودیت دارد. حرکت دادن مچ پای این بیماران به سمت داخل به توسط پزشک میتواند موجب درد بر روی عضلات پرونئال ساق شود.

این بیماران مکررا دچار پیچ خوردگی مچ پا میشوند. راه رفتن این بیماران در بسیار ی از موارد با درد همراه است.

صافی کف پا دو نوع قابل انعطاف و غیر قابل انعطاف دارد. در صافی کف پای قابل انعطاف که شایعتر است وقتی فرد سر پا می ایستد کف پایش صاف میشود و وقتی پا را از روی زمین برمیدارد قوس کف پا ایجاد میشود.

علائم صافی کف پای قابل انعطاف مهم ترین علائم کف پای صاف قابل انعطاف عبارتند از :

وقتی مدت زیادی سرپا می ایستید پای شما زود خسته شده و کف آن دردناک میشود. ممکن است سطح داخلی کف پا قدری متورم باشد.

پاشنه پا به سمت خارج منحرف شده و مچ پا به سمت داخل میرود.انحراف مچ پای چپ به خارج از علائم صافی کف پا است

درد در ساق پا یا در در سمت داخل مچ پا احساس میشود. چرخاندن مچ پا به طرفین یا ایستادن روی پنجه پا ممکن است برای شما مشکل باشد. نیمی از بیمارانی که دچار آرتریت روماتوئید شده اند و بسیاری از افراد دیابتی یا چاق دچار صافی کف پا هم میشوند.

در هنگام معاینه پزشک از بیمار میخواه کف پای خود را از زمین بردارد سپس شست پای بیمار را به سمت بالا و پشت میبرد در صافی کف پای قابل انعطاف با این کار قوس کف پا دوباره ایجاد میشود. در این بیماران وقتی پزشک از بیمار میخواهد تا بر روی پنجه هر دو پا بایستد انحراف مچ پا به خارج (والگوس پاشنه) برطرف شده و قوس کف پا هم ایجاد میشود.