2,957
3 دقیقه

سندروم تونل کوبیتال

  1. خانه
  2. مطالب
  3. سندروم تونل کوبیتال
سندروم تونل کوبیتال

سندروم تونل کوبیتال Cubital Tunnel Syndrome عارضه ای است که در آن عصب اولنا در ناحیه آرنج تحت فشار قرار میگیرد.

 آناتومی:

عصب اولنا ابتدا بصورت قسمتی از یک شبکه عصبی از ستون مهره گردنی خارج شده و سپس از گردن، بازو، آرنج و ساعد عبور کرده و به کف دست و انگشتان دست میرسد.

وظیفه این عصب تحریک قسمتی از عضلات ساعد و کف دست برای حرکت کردن و همچنین دادن حس لامسه به سطح داخلی ساعد و کف دست و انگشت کوچک دست و نیمه داخلی انگشت انگشتری است.

اگر به سمت داخل آرنج خود یعنی جایی که نزدیک تنه شما است دست بزنید برجستگی استخوانی را لمس خواهید کرد. به این برجستگی اپی کندیل داخلی medial epicondyle میگویند. در پشت و کمی بالای این برجستگی میتوانید عصب اولنا را لمس کنید که مانند طنابی از کنار برجستگی عبور میکند. اگر آرنج خود را کاملا صاف و مستقیم نگه دارید با فشردن این طناب عصبی بر روی اپی کندیل مدیال با انگشت خود، میتوانید حالت برق گرفتگی را در انگشتان کوچک دستتان احساس کنید.

کوبیتال به معنای آرنجی ( هر چیز وابسته به آرنج) است و در بیماری تونل کوبیتال به عللی عصب در حین عبور از پشت اپی کندیل مدیال ( که بصورت یک تونل فرضی است) تحت فشار قرار گرفته و کارکرد عصب دچار اختلال میشود. این اختلال عملکرد خود را بصورت گزگز، بیحسی و درد در آرنج، ساعد، دست و انگشتان نشان میدهد.

شایعترین محلی که عصب اولنا در مسیر طولانی خود تحت فشار قرار میگیرد ناحیه آرنج است. البته این عصب میتواند در ناحیه مچ دست در کانال گویان هم تحت فشار قرار گیرد. ناحیه دیگری که عصب اولنا میتواند تحت فشار قرار گیرد کف دست در نزدیکی استخوان همیت است و در افرادی است که زیاد از موتورسیکلت یا چکش های بادی استفاده میکنند.

این بیماری بعد از سندروم کانال کارپ شایعترین بیماری اعصاب محیطی است. شیوع آن در مردان بیش از زنان است.

علل سندروم تونل کوبیتال چیست؟

فشار بر روی عصب اولنا در پشت اپی کندیل مدیال به علل مختلفی بوجود میاید. عصب درست در شیاری که در پشت اپی کندیل مدیال وجود دارد بر روی استخوان قرار گرفته و روی آنها پوست قرار دارد. در این ناحیه عصب در معرض آسیب و فشار های خارجی است. بطور مثال اگر شما ساعد و آرنج خود را بر روی میز قرار دهید بطوریکه سمت داخل آرنج بر روی میز قرار گیرد ممکن است بعد از مدتی دچار درد و گزگز در آرنج و دست شوید که این به علت فشار میز به عصب اولنا است. اگر این اتفاق بطور مکرر ایجاد شود درد و گزگز میتواند دائمی شود. در بعضی افراد با خم و راست شدن آرنج، عصب اولنا بر روی اپی کندیل مدیال به جلو و عقب حرکت میکند. این حرکت ممکن است با احساس جابجا شدن چیزی در آرنج همراه باشد. اگر این حرکات عصب زیاد تکرار شود عصب آزرده شده و علائم سندروم تونل کوبیتال ظاهر میشود.

گاهی اوقات آرنج مدت زیادی در حالت خم شده باقی میماند مثلا در موقع صحبت کردن با تلفن یا گیتار زدن و چون در حالت خم بودن آرنج عصب اولنا تحت کشش قرار میگیرد اگر این کشش طولانی مدت باشد ممکن است علائم بیماری ظاهر شود. خم شدن طولانی مدت آرنج ممکن است در حین خوابیدن ایجاد شود. گاهی اوقات بافت های نرم اطراف عصب کلفت و ضخیم شده و به عصب فشار میاورند. گاهی اوقات به علت تغییر شکل و مسیر عضلات اطراف اپی کندیل مدیال، به عصب فشار وارد میشود. سندروم تونل کوبیتال موقعی ایجاد میشود که یک فشار زیاد به مدت طولانی بر روی عصب وارد شده و موجب اختلال کارکرد آن میشود.

 علل دیگر عبارتند از:

تحت فشار قرار گرفتن عصب به توسط یک نوار بافتی در کانال اپی کندیل مدیال

فشار به عصب حین بیهوشی

نیمه دررفتگی و جابجایی عصب از محل طبیعی خود

تغییر شکل مفصل آرنج بطوریکه موجب کشیده شده عصب اولنا شود مانند انحراف ساعد به خارج یا کوبیتوس والگوس Cubitus valgus

استئوآرتریت یا ساییدگی شدید مفصل آرنج

فشار یک برجستگی استخوانی بر روی عصب

همراه با تورم اپی کندیل مدیال medial epicondylitis یا آرنج گلف بازان

تومور

گانگلیون در ناحیه آرنج

شکستگی در ناحیه آرنج

دررفتگی آرنج

خونریزی و هماتوم در اطراف عصب

سندروم تونل کوبیتال بیماری است که در آن به علل خاصی عصب اولنار در ناحیه آرنج تحت فشار قرار میگیرد. فشرده شدن عصب در این ناحیه موجب بروز علائم حسی و حرکتی

خاصی در انگشتان دست میشود.

فهرست