درد پشت و پایین گردن

3. درد پشت و پایین گردن
درد میوفاسیال پشت و پایین گردن

Back Myofascial Pain
سندرم درد میوفاسیال عبارت است از دردهای مزمن ماهیچهای که در ارتباط با نقاط ماشهای (trigger point) می باشند. درد از عضلاتی که از نظر فیزیولوژیک دچار مشکل شده اند نشأت می گردد که می تواند ناشی از آسیب مستقیم عضله (مثل آنچه که بدنبال اعمال جراحی اتفاق می افتد) یا غیرمستقیم (در زمینه غیرطبیعی بودن بیومکانیک بدن) باشد. افزایش حساسیت اعصاب محیطی و مرکزی، همچنین اضطراب، افسردگی و فشارهای ذهنی نیز در بروز علایم موثر می باشند.

علایم
شایعترین علایم خستگی و درد هستند. این نقاط دردناک می توانند فقط در یک محل (یک ماهیچه) یا بصورت یک منطقه بزرگ و پراکنده (گروهی از ماهیچهها) باشند و معمولا با فعالیت های مکرر و قرار گرفتن در پوزیشن های ثابت تشدید می شوند. در ابتدا درد در همان محل گزارش میشود، ولی ممکن است باعث درد ارجاعی (انتشاری) گردد. بیمار معمولا از سنگینی دائمی در پشت شبیه به یک کوله پشتی شکایت دارد.
این درد ممکن است به گردن و سر یا به کمر تیر بکشد.

عوامل تشدید کننده :
فعالیت فیزیکی شدید، مواجهه با سرما، استرس های روحی، فشار محکم روی عضله دردناک و بروز بیماری های حاد مثل عفونت های ویروسی.

عوامل خفیف کننده :
فعالیت ملایم، ورزش های کششی ملایم، فشار ملایم و خفیف روی عضله (مثل ماساژ)، گرمای مرطوب و استراحت کوتاه مدت بعداز فعالیت.

بر اساس شرح حال کامل، معاینه دقیق بیمار و رد بیماری های دیگر می باشد.

درمان
درمان غیرجراحی و طب فیزیکی است. دارودرمانی، ورزش درمانی تخصصی (تمرین های کششی، تقویتی ملایم و هوازی)، طب سوزنی تخصصی، cupping، فیزیوتراپی، گرمادرمانی، مانیپولاسیون و کایروپراکتیک، بیوفیدبک و ماساژ.

توجه : تزریق داروی موضعی در صورت درد نقطه ای و کاملا مشخص و مجزا مفید خواهد بود.
توجه : این درد معمولا مزمن است و بیمار علیرغم سابقه درمانهای مختلف، بهبود قابل توجهی را ذکر نمی کند و اغلب مقاوم به درمان هستند.
توجه : بعد از معاینه دقیق و انتخاب های صحیح درمانهای طب فیزیکی، بیماران معمولا بعد از چند جلسه درمان ترکیبی طب فیزیکی و توانبخشی، احساس بی دردی و سبکی می کنند و اغلب بیماران حس شبیه به “تولد دوباره” را ذکر می کنند.