ام اس بیماری اکثرا پیشرونده ای است که در اثر التهاب در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می شود. بیشتر بافت سفید مغز و نخاع را درگیر می سازد و شایعترین علت ناتوانی جسمی (بجز موارد ناشی از آسیب مثل تصادف و ضربه) در افراد بالغ جوان است. علت این بیماری ناشناخته است ولی برخی عوامل محیطی در افرادی که از لحاظ ژنتیکی حساس می باشند ممکن است زمینه ساز این بیماری باشند.

بر روی برخی از اعصاب لایه ای بنام میلین وجود دارد که مانندغلاف روی سیم برق است. این غلاف باعث سریع شدن هدایت عصبی می شود. در صورت از بین رفتن این غلاف سرعت انتقال پیام عصبی کم می شود این مسئله باعث ایجاد علایم ام اس بصورت اختلال حس حرکت و.. می شود. ضایعات ایجاد شده در ام آر آی دیده می شوند. در ابتدای بیماری ممکن است بیمار یک یا چند علامت داشته باشد ولی در نوع پیشرونده این علائم بتدریج تشدید شده و علایم بیشتری خود را نشان میدهد.

علائم بالینی ام اس

علایم بالینی ام اس بستگی به محل درگیری در مغز و نخاع دارد. بیشترین محل درگیری در ناحیه بینایی و اعصاب حرکتی چشم، مخچه؛ راههای حرکتی و ستون خلفی نخاع است.

بنابراین یافته های بالینی شامل اختلال دید و حرکت چشم؛ حرکت اندامها، هماهنگی اندامها، سفتی عضلات(اسپاستیسیتی) و اشکالات حسی مثل درد و گزگز اندامها است.

علایم بیماران ام اس متفاوت است و از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. این علایم شامل احساس خستگی، اختلال حرکتی؛ اسپاستسیتی، خواب رفتگی و گزگز در اندامها، اشکال بینایی، اشکال در دفع ادرار و مدفوع، اختلال جنسی و اختلالت شناختی ، افسردگی، اضطراب، درمان این موارد شامل آموزش بیماران، اقدامات توانبخشی و دارو است.

علایم حسی ام اس

گزگز مورمور احساس سوزش واحساس فشار می توانند در ام اس دیده شوند. این علایم ممکن است  در صورت درگیری نخاع بصورت قرینه دیده شوند یا بصورت حملاتی همراه با اشکال در گفتار دیده شوند.

اشکال در حس می تواند فرد را مستعد زخم فشاری کند.

یک علامت شایع حمله ای در ام اس ، احساس ناگهانی گزگز  یا برق گرفتگی است که با خم کردن گردن به تنه یا انتهای اندامها می کشد. به این حالت علامت لرمیت می گویند.

در برخی بیماریها مثل ورم نخاع در اثر دیسک نیز دیده می شود. تحریک حسی، حرکت ارادی گردن، تنفس سریع و پشت سرهم و استرس روحی ممکن است این علامت را ایجاد کند.

درد علامت پیچیده ای در ام اس است وممکن است بصورت حاد یا مزمن است. درد ممکن است بصورت حاد یا مزمن است.

درد حاد می تواند در صورت دیده شود( نورالژی تری ژمینال).

درد ممکن است بعلت اسپاسم عضله باشد و با حرکت بدتر شود.

درد ممکن است بصورت برق گرفتگی باشد.

درد ممکن است بصورت علامت لرمیت باشد.

التهاب عصب چشمی میتواند باعث تحریک لایه های مغز شود و درد پشت چشم شود.

دردمزمن با شروع تدریجی می تواند به صورتهای زیر دیده شود.

درد در اندامها بصورت احساس ناخوشایند.

درد بصورت باند دور تنه یا اندامها.

درد کمر ییرکشنده شبه به درد سیاتیک.

سردرد مرتبط با ضایعه مغزی.

درمانهای غیر داروئی.