2,521
3 دقیقه

علت درد شانه چیست؟

درد شانه علل متفاوتی دارد. منشا این درد میتواند در خود مفصل شانه و یا در بافت های اطراف آن باشد. گاهی هم ممکن است علت درد در جایی دیگر و دور از شانه باشد مثل درد با منشا قلب که ممکن است در شانه احساس شود.

درد شانه میتواند بصورت مزمن و یا حاد ایجاد شود. مهمترین علل درد مزمن شانه عبارتند از:

آرتروز یا استئوآرتریت شانه میتواند موجب درد و محدودیت حرکتی شانه شود. این بیماری میتواند بصورت آرتروز مفصل گلنوهومرال و یا آرتروز مفصل آکرومیوکلاویکولر ایجاد گردد. آسیب های وارده به شانه و بخصوص شکستگی های بدجوش خورده میتوانند در دراز مدت موجب بروز آرتروز یا ساییدگی مفصل شانه شوند.

کپسولیت چسبنده Adhesive capsulitis بیماری است که موجب سفت و خشک شدن کپسول مفصل شانه میشود. این کاهش انعطاف در کپسول مفصلی موجب میگردد شانه نتواند به راحتی در جهات مختلف گردش کند. به این بیماری شانه یخزده Frozen shoulder هم میگویند. در این بیماری فعالیت هایی مانند شانه زدن موهای سر و یا پوشیدن لباس مشکل میشود. این بیماری بیشتر در افراد میانسال دیده شده و مهمترین علائم آن درد شانه همراه با محدودیت حرکتی در آن است.

عضله دوسر بازویی یا بی سپس دارای دو اتصال تاندونی در ناحیه شانه است. به یکی از آنها سر بلند و به دیگری سر کوتاه میگویند. تاندون سر بلند عضله دوسر بازویی از درون یک ناودان استخوانی در سر استخوان بازو عبور میکند و ممکن است به دلایلی در این مکان دچار التهاب شود. به این وضعیت تاندنیت دوسر Bicipital tendinitis میگویند. تاندنیت دوسر میتواند موجب درد شانه شود. درد شانه در تاندنیت دوسر بازویی بیشتر در جلو شانه بوده و به بازو تیر میکشد. جلو آوردن بازو و یا بردن دست به بالای سر میتواند موجب تشدید درد در این بیماری شود.

در عمق شانه چهار عضله وجود دارند که اطراف کپسول مفصل را فرا گرفته و موجب پایداری آن میشوند. به اینها عضلات روتاتور کاف میگویند. محل اتصال این تاندون ها به سر استخوان بازو بافت تاندونی است. این بافت با افزایش سن قدرت و انعطاف پذیری خود را از دست داده و ممکن است به علت سایش مکرر به استخوان های اطراف دچار التهاب شود. به این وضعیت سندورم ایمپینجمنت میگویند. سندروم ایمپینجمنت موجب احساس درد در جلو شانه و بازو میشود. این درد در حین جلو آوردن و بالا بردن دست شدیدتر شده و میتواند بتدریج موجب محدودیت حرکتی در شانه گردد. سندروم ایمپینجمنت شانه بیشتر در کسانی که درست خود را زیاد به بالای سر میبرند دیده میشود.

بیماری تاندنیت کلسیفیک میتواند موجب درد شانه شود. در این بیماری به عللی کلسیم بر روی تاندون روتاتور کاف رسوب میکند. رسوب این تاندون میتواند موجب شروع یک روند التهابی شده که همراه با درد و بعد از مدتی محدودیت حرکتی است.

ناپایداری شانه معمولا به علت آسیب کپسول مفصلی و بدنبال ضربات وارده به شانه ایجاد میشود. ناپایداری شانه میتواند موجب احساس درد در شانه همراه با احساس لقی و ناپایداری شود.

لابروم یک بافت شبیه منیسک در اطراف حفره گلنوئید شانه است و به حفظ پایداری شانه کمک میکند. این بافت میتواند بدنبال ضربات وارده به شانه پاره شود. آسیب لابروم موجب احساس درد در جلو شانه همراه با احساس جابجا شدن چیزی در شانه میشود.

انواع روماتیسم ها، تومورهای شانه و عفونت های مفصل شانه و یا بافت های اطراف آن هم میتوانند موجب درد در شانه شوند.

گاهی اوقات علت درد شانه نه در خود مفصل بلکه در گردن است. بیماری هایی مانند آرتروز مهره های گردن و یا هرنی دیسک بین مهره ای گردن میتوانند موجب بروز درد در ناحیه گردن شود که به شانه هم انتشار میابد. در مواردی ممکن است گردن اصلا درد نداشته باشد و تمام درد در شانه احساس شود.

بعضی بیماری های داخلی مانند آنژین صدری و یا سکته قلبی میتوانند موجب درد شوند که فقط در ناحیه شانه احساس میشوند. درد التهاب کیسه صفرا (کله سیستیت) و یا درد بعضی مشکلات ریوی هم میتوان در شانه احساس شود.

شانه میتواند بصورت حاد دچار درد شود. این درد میتواند به علت آسیب های شانه بدنبال ضربات وارده به آن و یا بلند کردن اشیاء سنگین ایجاد شود. مهمترین آسیب های شانه که میتوانند موجب در حاد شانه شوند عبارتند از:

شکستگی سر و گردن استخوان بازو

شکستگی استخوان کتف

شکستگی ترقوه

دررفتگی مفصل شانه

دررفتگی مفصل آکرومیوکلاویکولر

پارگی تاندون دوسر بازو

پارگی تاندون عضله سینه ای

پارگی روتاتور کاف

فهرست