علائم بیماری ام اس را بهتر بشناسیم

نشانه های بیماری ام اس

«ام اس» ترس ندارد
به محض اینکه دستش کمی گزگز میکند یا چشمهایش سیاهی میرود، میترسد و میگوید: «حتماً ام اس گرفته ام». ضعف و بیحسی اندامها نیز برای او برابر است با بیماری ام اس و این بیماری هم یعنی پایان زندگی فعال و پویا.
با اینکه بسیاری از مردم این چنین فکر میکنند، اما پزشکان میگویند گاهی ام اس مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نمیکند بنابراین بسیاری از مبتلایان میتوانند به زندگی عادیشان ادامه دهند؛ به این معنی که حتی شاید یکی از همکاران یا دوستان نزدیکتان هم ام اس داشته باشد و شما هیچ وقت متوجه مشکلش نشوید.
ام اس در گروه بیماری های خود ایمن قرار میگیرد، توضیح میدهد: در بیماریهای خودایمن، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بدن خود فرد حمله میکند که ام اس نیز یکی از این نوع بیماریهاست.

سیستم ایمنی بدن در بیماری ام اس به بافت چربی درون مغز حمله کرده و نقاط مختلفی را درگیر میکند؛ بنابراین علائم بیماری با توجه به ناحیه ای که درگیر میشود، متفاوت خواهد بود؛ علائم بینایی، حرکتی و حسی از جمله مشکلاتی است که فرد با آن روبه رو خواهد شد.
ام اس بیشتر در سنین جوانی و در دوران طلایی زندگی بروز میکند و به همین دلیل رسیدگی و درمان آن اهمیت ویژه ای دارد. علاوه بر این، احتمال روبه رو شدن با این بیماری نیز برای خانمها کمی بیشتر از آقایان است.

نشانه های متنوع ولی پایدار
نشانه های بیماری ام اس متنوع و متفاوت است، اما باید توجه داشته باشید هیچ یک از این نشانه ها، در ام اس موقت و گذرا نیست و حداقل باید یک روز ادامه داشته باشد.

شایعترین حالت درگیری بیماری با علائم حسی نمایان میشود، میگوید: در چنین شرایطی معمولاً فرد در قسمتهای انتهایی هر دو دست و هر دو پا (قسمتهایی از بدن که فرد از دستکش و جوراب استفاده میکند) سوزش و گزگز شدیدی را احساس خواهد کرد.
سوزش و گزگز مربوط به بیماری ام اس بسیار شدید و مداوم است و به همین دلیل افرادی که گاهی چنین حسی دارند، نباید نگران مبتلاشدن به ام اس باشند.

تاری دید یکی از علائم شایع این بیماری است؛البته در این مورد هم باید دقت داشته باشید که همه افراد سالم و کسانی که هیچ مشکلی ندارند نیز ممکن است گاهی این حالت را تجربه کنند، بویژه زمانی که فرد به صورت ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته برمیخیزد، اما دردناک شدن یکی از چشمها هنگام حرکت به طرفین و از دست دادن بینایی همان چشم پس از گذشت چند ساعت یا چند روز، یکی از نشانه های بیماری ام اس است.

گاهی شخص متوجه کاهش قدرت و توانش میشود؛ به عنوان مثال ممکن است هنگام بالا رفتن از پله حس کند پاهایش ضعیفتر از قبل شده است و گاهی نیز یک سمت بدن فرد دچار ضعف شدید میشود.
یکی دیگر از علائم بیماری ام اس مشکلات تعادلی است؛ در این حالت شخص کمکم حس میکند تعادل ندارد، دائم زمین میخورد یا هنگام راه رفتن بدنش به یک طرف متمایل میشود.
هیچ یک از علائم ام اس گذرا و لحظه ای نیست؛ به این معنی که تاری دید، عدم تعادل، کاهش قدرت و… حتماً باید حداقل ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد تا بتوان به بروز این بیماری شک کرد بنابراین افراد نباید با تجربه کردن لحظه ای چنین علائمی، نگران ابتلا به ام اس شوند.