3,196
3 دقیقه

تورم و التهاب زردپی (تاندون) عضله دو سر بازو

به تورم و التهاب رباط (تاندون) تاندنیت Tendonitis هم میگویند. عضله دو سر بازویی که در جلوی بازو قرار گرفته است در بالا دو تاندون دارد.

یکی از این تاندون ها کوتاه‌تر است و به زائده کوراکوئید استخوان کتف متصل می‌شود و تاندون دیگر بلندتر بوده و به لبه بالایی حفره گلنویید می‌چسبد. این تاندون بلند از جلو سر استخوان بازو عبور کرده و پایین‌تر از آن از ناودان استخوانی بازو که بین توبروزیته بزرگ و کوچک بازو قرار دارد عبور می‌کند.

گاهی اوقات به عللی این تاندون در مسیر عبور از ناودان مذکور ملتهب می‌شود. شایع‌ترین این علل عبارتند از :

سایش مکرر تاندون به استخوان‌ های اطراف در درون ناودان استخوان بازو

ناپایدار بودن تاندون در درون ناودان استخوان بازو بر اثر عدم کفایت لیگامان عرضی بازو. این ناپایداری موجب می‌شود تاندون عضله دو سر بازویی به طور مکرر از ناودان خود خارج شده و مجدداً به آن داخل شود. این روند در نهایت موجب وارد شدن فشار زیاد به تاندون شده و آن را ملتهب می‌کند.

پارگی روتاتور کاف : در بسیار اوقات همراه با پارگی کامل یا نا کامل روتاتور کاف، تاندون عضله دو سر بازویی هم ملتهب می‌شود.

مهم‌ترین علامت این بیماری درد است. درد بیشتر در جلوی مفصل شانه احساس می‌شود و به بازو تیر می‌کشد. شدت درد موقعی که فرد چیزی را با دست در جلوی بدن نگه داشته و یا در مواقعی که چیزی را به بالای سر می‌برد شدید تر می‌شود. گاهی اوقات چرخاندن ساعد به بیرون هم شدت درد را افزایش می‌دهد.

این بیماری در بسیاری اوقات بعد از ضربات یا فشارهای زیادی که به تاندون وارد می‌شود ایجاد می‌گردد. مثلاً افتادن روی شانه، بلند کردن جسم سنگین یا یک بازی سنگین تنیس ممکن است موجب بروز این بیماری شود.

فهرست