تشخیص پارگی مینیسک زانو

2. زانو
  3. تشخیص پارگی مینیسک زانو
تشخیص پارگی مینیسک زانو

درصورتیکه پزشک در مورد بروز پارگی مینسک اطمینان نداشته باشد انجام تست عکس برداری آم آر آی را توصیه میکند تست ام آر آی تست حساسی است که ازبافت ها ی نرم زانو (مینیسک و لیگامنت متقاطع قدامی) گرفته میشود و زمانیکه مایع یا خطوط روشن در مینیسک زانو ظاهر شود. نشان دهنده پارگی مینیسک زانو است. فرسودگی مینیسک بر اثر افزایش سن روندی طبیعی است و پزشک باید با توجه به علایم پارگی مینیسک زانو، انجام تست های ام آر آی را برای بیمار تجویز کند.

آیا پارگی مینیسک زانو همیشه نیاز به جراحی دارد؟
در صورتی که پارگی منیسک زانو کوچک باشد نیاز به اقدام خاصی نیست و با درمانهای دارویی و انجام رایس یعنی استراحت، استفاده از یخ به صورت متناوب در منطقه مبتلا در موارد حاد و فشار که منجر به بهبودی تورم ناحیه مبتلا میشود و حتی استفاده از بانداژ پلاستیکی و آتل برای ایجاد فشار و الویشن جهت کاهش تورم در موارد حاد، کمک کننده است؛ البته استفاده از داروهای ضد التهاب نیز معمولاً برای کاهش درد ناشی از پارگی منیسک مفید است.افرادی که پارگی منیسک پیشرفته زانو دارند و این امر به قفلشدگی یا خالی شدن زانو منجر میشود، ممکن است نیاز به اصلاح آرتروسکوپی آسیب مینیسک زانو از طریق جراحی باشد که در موارد مزمن بهتر است این جراحی ظرف ۶ ماه اول آسیب انجام شود.

سایش تدریجی مفصل ها با افزایش سن و همین طور بیماری ها و جراحت های ناشی از ضربه ها ممکن است به غضروف زانو که روی #استخوان ها را می پوشاند، آسیب برساند و مانع درست کار کردن مفصل زانو شود. در مواقعی که به علت آسیب های زانو این مفصل تخریب شده است، دردهای شدیدی در آن ایجاد میشود که ممکن است فرد را حتی از فعالیت های ساده ای نظیر بالا رفتن از پله و یا راه رفتن دور کند. زانو درد حتی ممکن است در هنگام نشستن و خوابیدن هم وجود داشته باشد. اگر دچار آرتروز زانو باشید و یا استفاده از دارو، تغییر سطح فعالیت های روزمره زندگی و استفاده از عصا هم نتواند کمکی به کاهش مشکلات بیمار بکند معمولاً آخرین اقدام تعویض مفصل زانو است .