2,800
3 دقیقه

انحراف پاها به سمت داخل

  1. خانه
  2. مطالب
  3. انحراف پاها به سمت داخل
انحراف پاها به سمت داخل

در حالت طبیعی بچه ها در موقع ایستادن پنجه پای خود را مستقیم به طرف جلو میگیرند ولی در بعضی از بچه ها پنجه پا در موقع ایستادن، راه رفتن و دویدن به سمت داخل کج و منحرف میشود. این وضعیت را Intoeing یا به داخل بودن پا میگویند.

معمولا اولین بار که بچه شروع به راه رفتن میکند والدین متوجه این وضعیت میشوند. در حالت شدید بچه موقع راه رفتن به خاطر همین مشکل بارها سکندری میخورد و به زمین میفتد. در هنگام راه رفتن یک پای بچه جلوی پای دیگر گیر کرده و وی را زمین میزند و یا در موقع راه رفتن لبه خارج پا به زمین گیر کرده و وی را زمین میزند.

این تغییر شکل اندام تحتانی در اکثر بچه ها با بزرگتر شدن بچه بطور خودبخودی خوب میشود.

سه علت مهم علت انحراف پای بچه به داخل است که عبارتند از:

چرخش پنجه پا به داخل که به آن متاتارسوس ادکتوس Metatarsus qdductus هم میگویند

چرخش ساق به داخل که به آن تورشن تیبیا Tibial torsion هم میگویند

چرخش ران به داخل که به آن آنته ورژن ران Femoral anteversion هم میگویند متاتارسوس ادکتوس یا چرخش پنجه پا به داخل

در این بیماری مادرزادی، پنجه پای بچه به سمت داخل یعنی به سمت پای مقابل منحرف میشود. در تعدادی از این پا ها تغییر شکل اندک بوده و پنجه پا نرم و قابل انعطاف است و در تعدادی دیگر تغییر شکل شدید بوده و پنجه پا سخت و غیر منعطف است. این بیماری در اکثر اوقات در ۶-۴ ماه اول زندگی بطور خودبخودی خوب میشود. در صورت عدم بهبود

ممکن است برای درمان نیاز به گچ گیری باشد.

تورشن تیبیا یا چرخش ساق به داخل

علت این بیماری چرخیده بودن استخوان تیبیا یا درشت نی به داخل در زمان جنینی بچه است. چون استخوان درشت نی به سمت داخل چرخیده است مچ و کف پا هم که به آن متصل هستند به سمت داخل کج میشوند و در نتیجه بچه کف پایش را به سمت داخل میگذارد.

این بیماری در اکثر بچه ها تا سن دو سالگی و در اکثر قریب به اتفاق آنها تا قبل از سن مدرسه بطور خودبخود خوب میشود. اگر چرخش استخوان درشت نی بچه تا بعد از ۱۰ سالگی به اندازه کافی اصلاح نشود و بچه به خاطر این چرخش زیاد مشکل فراوانی در راه رفتن داشته باشد نیاز به تصحیح چرخش با استفاده از عمل جراحی دارد.

آنته ورژن یا چرخش استخوان ران به داخل

علت این بیماری چرخیده بودن استخوان ران به داخل در زمان جنینی است. بعد از تولد هم این مشکل تا مدتها برای بچه میماند. چون استخوان ران به داخل چرخیده است، زانو و بدنبال آن ساق و بدنبال آن مچ و کف پا هم به طرف داخل میچرخند.

این بچه ها موقع نشستن روی زمین ساق هایشان را در دو طرف بدن قرار میدهند و به اصطلاح به شکل W یا قورباغه مینشینند. وقتی از جلو به اندام های تحتانی این افراد نگاه میکینم متوجه میشویم استخوان کشکک آنها به طرف داخل منحرف شده است.

این تغییر شکل استخوان ران در تقریبا همه بچه ها ( حدود ۹۹ درصد موارد) با بالا رفتن سن و تا سن ۱۰-۸ خوب میشود

فهرست