بیماری ازگود اشلاتر Osgood-Schlatter در واقع ناشی از استفاده بیش از حد از زانو در سنین نوجوانی است.

علت این بیماری، التهاب محل اتصال تاندون کشکک به استخوان درشت نی Tibia بوده و معمولا در نوجوانانی دیده میشود که درگیر ورزش هایی مثل فوتبال، ژیمناستیک، بسکتبال و دو استقامت هستند.

آناتومی

استخوان کشکک به توسط تاندون بسیار محکمی به نام تاندون کشککی Patellar Tendon به قسمت بالایی استخوان درشت نی متصل میشود. انقباض عضله چهارسر ران موجب به بالا کشیده شدن کشکک و تاندون آن شده و موجب میشود زانو به حالت صاف و کشیده قرار گیرد. محل اتصال تاندون کشکک و استخوان درشت نی معمولا کمی برجسته است ولی در این بیماری این برجستگی بیشتر شده و دردناک میشود.

علت بیماری ازگود اشلاتر چیست؟

به نظر میرسد در زمان رشد سریع نوجوانان یک عدم هماهنگی در رشد استخوان ها و بافت های نرم مانند عضلات و تاندون ها ایجاد میشود. در این موارد ممکن است رشد طولی استخوان ها سریعر از رشد عضلات و تاندون ها باشد. در اندام تحتانی این میتواند به معنای کوتاه ماندن نسبی عضلات چهارسر ران نسبت به استخوان ران شده و در نتیجه با کشیده شده تاندون چهارسر و کشکک و تاندون کشکک به بالا کشش بیش از حدی به توبروزیته تیبیا وارد شود. این کشش موجب بروز علائم بیماری بخصوص درد زیر زانو میشود.

مهمترین علامت بیماری ازگود اشلاتر برجستگی دردناک در زیر زانو یعنی در بالاترین قسمت استخوان درشت نی در نوجوانان ۱۶- ۱۰ ساله است. این بیماری بیشتر در ورزشکاران دیده شده و در پسران شایعتر از دختران است. بیماری در نیمی از موارد دو طرفه است.توبروزیته تیبیا در این بیماران برجسته تر شده و  فشار دادن این ناحیه و بخصوص محل اتصال تاندون کشکک به توبروزیته تیبیا شدت درد را افزایش میدهد. درد با افزایش فعالیت بدنی و پس از ورزش و دویدن و بازی کردن و بالا رفتن از پله بیشتر شده و با استراحت بهتر میشود. در حین چهارزانو نشتن کشش روی تاندون کشکک بیشتر شده و درد بیمار هم بیشتر میشود. درد زانو در صورت شدید شدن موجب لنگش بیمار میشود.در بعضی افراد این بیماری تا چند سال بصورت فعال باقی میماند با این حال بیشتر علائم بیماری در پایان دوره بلوغ و با پایان یافتن رشد قدی نوجوان بطور خودبخودی از بین میرود. بندرت درد زیر زانو در بعضی از مبتلایان به این بیماری ممکن است حتی بعد از بلوغ از بین نرود.