2,019
3 دقیقه

آرتریت یا التهاب مفصل یکی از مهمترین عوامل ناتوانی اندام است. این بیماری تقریبا در هر مفصلی و در هر سنی میتواند ایجاد شود. علل شایع آرتریت یا التهاب پا و مچ پا عبارتند از :

آرتروز

استئوآرتریت که در لفظ عامه مردم به آن سائیدگی مفصل یا آرتروز هم میگویند در واقع بیماری غضروف مفصل است. هر مفصل از دو استخوان تشکیل شده که در کنار یکدیگر قرار گرفته و نسبت به هم حرکت میکنند. برای تسهیل این حرکت و کاهش اصطکاک، محل تماس این دو استخوان باید صاف و لغزنده باشد و این وظیفه به عهده غضروف است.

غضروف لایه ای نرم و ارتجاعی به رنگ سفید براق است که روی استخوان ها را در محلی که مفصل را تشکیل میدهند میپوشاند. با افزایش سن و با شروع روند پیری، همانگونه که پوست چروکیده میشود و رنگ مو به سفیدی میگراید تغییراتی در غضروف مفصلی نیز اتفاق میفتد که مهمترین آنها نازک شدن لایه غضروفی و تغییر جنس غضروف است.

غضروف دیگر آن شادابی و خاصیت ارتجاعی و کلفتی کافی برای محافظت از مفصل را ندارد. نتیجه آن کاهش حرکت یا خشکی مفصل و درد مفصلی است. همانطور که گفتیم این اتفاقات جرئی از روند طبیعی افزایش سن است ولی در افراد مختلف شدت و ضعف دارد. در بعضی افراد زودتر ایجاد شده و یا شدیدتر است و بعضی دیگراز افراد آن را کمتر تجربه میکنند. بعضی عوامل میتوانند این روند را تسریع کنند مانند وزن زیاد یا انجام کارهای بدنی خاص. گاهی اوقات شدت این ناراحتی متناسب با سن بیمار نیست. تنها در این زمان است که میتوان به این روند نام بیماری را اطلاق کرد.

آرتریت روماتوئید  علت دقیق آرتریت روماتوئید ناشناخته است. گرچه ارثی نیست ولی وجود بعضی ژن ها ایجاد آنرا تسهیل میکند و یک عامل محیطی مثل ضربه یا عفونت آن ژن را فعال کرده و بیماری بروز میکند. در این بیماری سیستم دفاع ایمنی بدن که باید بر علیه عوامل بیگانه وارد عمل شود، خود بدن را بیگانه حساب کرده و به بعضی از نقاط بدن حمله میکند. یکی از این محل‌ها لایه سینوویوم مفصل است که بدنبال این بیماری متورم میشود. آرتریت روماتوئید مفصل مچ پا میتواند موجب درد و تورم و محدودیت حرکتی در مفصل شود.

آرتریت بعد از ضربه این نوع آرتریت بدنبال شکستگی هایی که در سطوح مفصلی ایجاد میشوند و بدنبال دررفتگی‌ها ایجاد میشوند. بدنبال شکستگی های مفصلی حتی اگر این شکستگی ها به درستی درمان شوند، احتمال سائیدگی در آن مفصل چند برابر مفصل صدمه ندیده است. به نظر میرسد بعد از ضربه در درون مفصل موادی ترشح میشود که موجب آسیب و مرگ سلول های غضروفی میشوند.

علائم آرتریت بسته به اینکه کدام مفصل پا گرفتار شده باشد متفاوت است. این علائم عبارتند از درد، خشکی مفصل، تورم مفصل و مشکل در راه رفتن تشخیص این بیماری و علل بوجود آورنده آن به توسط پزشک و براساس معاینه و رادیوگرافی ار مفاصل و انجام آزمایشات لازم است.

فهرست