3,309
3 دقیقه

درمان آرتروز کمر به روش رادیوفرکوئنسی

  1. خانه
  2. خدمات کلینیک
  3. درمان آرتروز کمر به روش رادیوفرکوئنسی
درمان آرتروز کمر به روش رادیوفرکوئنسی

رادیوفرکوئنسی چیست ؟ استفاده از جریان الکتریکی به منظور درمان درد از سال ۱۹۳۱ باشروع درمان نورالژی تری ژمینال کلید خورد و پس از آن در دهه هفتادمیلادی اسلاتر نوعی اصلاح شده از امواج رادیویی را ابداع کرد که همان میزان انرژی امواج رادیویی معمولی را تولید و با وقفه های موجود در آن امکان پخش حرارت ایجاد شده را توسط جریان خون یا انتقال حرارتی فراهم می سازد. این روش بنام امواج رادیویی پالسی نامیده شده و موجب تعدیل فعالیت عصبی می گردد.

رادیوفرکوئنسی برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ جهت درمان درد بکار گرفته شد. در ابتدا استفاده از آن محدود به بیماری­ های فاست گردنی و کمری بود ولی با معرفی کانولای جدید در  سال ۱۹۸۱ امکان کنترل سایز ضایعه داده شد. از آن موقع طیف وسیعی از مشکلات درد مزمن با این روش تحت درمان قرار گرفته اند. با این تکنیک چنانچه درمان  ضایعه­ به نحو مناسبی اجرا شود دوره ی بیدردی بسیار طولانی وجود خواهد داشت. ۲ نوع مد رادیوفرکوئنسی در روش های اینترونشنال مورد استفاده قرارمی گیرد: پالس و conventional حرارتی.

پالس رادیو فرکوئنسی Pulsed RF :

پالس رادیوفرکوئنسی از سال ۱۹۷۰ در کنترل درد پذیرفته شده است در این مد از جریان رادیوفرکوئنسی با ولتاژ بالا به مدت کوتاه (۲۰ ms) استفاده می­شود و یک silent phase قطع جریان باعث می­شود دما کاهش یابد و در نهایت دمای بافت کمتر از  ۴۲ نگه داشته شود. در نتیجه تخریب بافتی رخ نمی­دهد فیلدهای الکتریکال ایجاد شده با PRF می­تواند روی غشاهای نرونال اثر بگذارد و باعث تغییر سیگنال­ های سیناپتیک می شود و موجب تعدیل فعالیت عصبی و تغییر سریع در فیلدهای الکتریکی می گردد. روش رادیوفرکوئنسی با حداقل تهاجم و بصورت انتخاب هدف ، عمل می­کند. در ضمن قابل انجام بصورت سرپایی می­باشد. انجام درست این روش می­تواند از انجام روش­ های تهاجمی تر با   هزینه­ های بالاتر پیشگیری کند. موارد استفاده از آن در موارد بلوک و تعدیل (ونه تخریب) فعالیت اعصاب حسی یا حرکتی است.

Conventional RF :

در رادیوفرکوئنسی مداخله ­ای (Conventional Radiofrequency) یا مرسوم یک الکترود که جریان RF را عبور می دهد روی عصب مورد نظر قرار می گیرد و به وسیله گرمای ایجاد شده، تخریب عصب صورت می گیرد. این تکنیک موجب تخریب عصب موردن ظر می شود. در مواردی که عصب مورد مداخله فقط حسی بوده و عملکردی بجز انتقال پیام درد ندارد از این روش استفاده می گردد. از موارد استفاده از این مد به موارد ذیل می توان اشاره کرد: RF اعصاب ژنیکولار زانویی ، عصب تریژمینال صورتی ، اعصاب مفاصل فاست مهره ای و دکمپرس کردن دیسک ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست